Sejak 25 Feb 2011

Wednesday, March 2, 2011

28.02.2011

28.02.2011...itu tajuk entri hari ni. Sejak smlm nak tulis tp x berkesempatan tambah plak x der mood.

Kenapa tajuk ni? Banyak perkara yang berlaku...
1. Check up Ratu 'Ain waktu pagi-kene jumpa doctor pasal umur dah setahun. Mama bwk anak2 mama pegi klinik kerajaan je utk routine check up @ imunisasi
2. Appoinment Sofea dgn klinik ORL (ENT) pada waktu petang
3. Beli kasut...kalau setakat beli kasut mmg perkara biasa...tp ada cerita tu

Ok...skang berbalik pada point no 1

Check up Ratu 'Ain so called adik, 'Ain, debot...

Since adik dah setahun, mama kene bawak adik g jumpa doktor kat Klinik Kesihatan Lenggeng. All the while adik buat routine check up @ imunisasi kat Klinik Desa Dacing. Mmg sejak dari ngandung Sofea smpi la ke adik ini lah tmpt aku wat check up utk diri sendiri masa ngandung & anak2..SUKA...pasal org x ramai, JM & Staff nurse suma user friendly (boleh x pakai perkataan ni..?) Kira dia org ni mesra pelanggan la..x der la garang2 mcm yg aku selalu dgr klu staff2 klinik kerajaan ni....ada improvement tue...

Yang jadi isunya...adik demam.. Adik demam sejak ari Jumaat lepas masa jemput di taska...kakak pengasuh kata badan adik panas sikit....hmmm bukan panas sikit kakak...otw nak smpi rumah tu badan adik mmg panas..cian dia...adik demam bersambung2 smpi la pada 28/02/2011 (hari ahad ok..siap bwk dia g Giant Senawang lagi).

Doc hampir nak cek darah tp aku kata adik dah trauma ambik darah sebab tu dia nmpk je muka doc trus nagis..baru nak cek dada dah nangis. Bulan lepas adik demam smpi 3 ari, kene amik darah..masa tu bwk dia g klinik kesihatan S2 (Seremban)...tragis betul darah adik kene amik...malas la nak citer kat entri ni...nnt kata buat citer buruk plak pasal klinik kerajaan....sehubungan dengan itu maka Doc kata klu msih demam berlanjutan smpi 2 ari..baru cek darah...hmmm alhamdulillah

Di saat n3 ni ditulis..adik dah ok..harap2 ok terus..ADIK debot..jgn demam lagi tau....hmmm...masa adik demam tu mtk tlg nekma jaga jap pasal ptg nak anta kakak pia g ORL..nekma kata adik x mkn ker...nmpk gitar la..harap pipi jek tembam..cian adik....adik x lalu mkn kat taska kot..

Tgk tu! ada roti kat tangan dia...kat rumah, apa yg kiter mkn suma nak..klu x dpt adik sembam muka kat lantai tanda protes...(belum ada kesempatan shoot pic dia sembam muka kat lantai)

























Kakak kata "peace no war"..adik nak mkn ok..
Sofea & ORL




Gigi jarang yg manis..

Pukul 3 ptg, Sofea ada appoinment dgn Klinik ORL, Hospital Tuanku Jaafar Seremban. Sebelum pg ORL, pegi umah nekma pasal nak mtk tlg jaga adik...seperti selalu itu lah yg aku buat bila ada appoinment dgn ORL. Tambahan pulak adik demam...jadi biarlah nekma jaga adik & pantau suhu badan adik.

Sampai di hospital..mcm biasa papa akan turunkan kami dulu pasal parking kat situ amatlah susah dan jauh...sementara papa carik parking aku bwk Sofea trus ke ORL. Sementara nak tgu giliran utk masuk ke bilik audio sempat la Sofea abiskan donut coklat (lapo la tu pasal lunch td x mo mkn)...air twister oren..kemudian bila dia nak mkn nasi lemak yg dibekalkan oleh nekma...no giliran kene panggil la plak...ish..cian Sofea...

Dlm bilik audio...mama la yg jadi pengiring...seperti selalu jugak (pada N3-N3 akan dtg baru aku ceritakan bagaimana Sofea & ORL ni bermula...since lately jek yg aku open myself to story mory kisah Tentang Kita ni)..

At this point of stage..Sofea masih belum join speech therapy lagi (frust gak pasal thn dpn Sofea dah 5 thn)...x tau la naper lmbt sgt..seingat aku last year ada appoinment tp disebabkan kami lwt tiba (1/2 jam)...maka trus kelas x der diganti dgn ujian audio..ke aku yg x dpt beza whether itu speech therapy atau audio test (?????)

Masuk je bilik audio yg sejuk giler tahap beku (my feel) tu Sofea diarah utk dgr n bertindak dgn hearing aids (alat) yg kepunyaan Sofea yg dipinjamkan oleh pihak hospital (masih dlm proses memohon bantuan)...
Aku nmpk mcm ada yg x kene...Sofea mcm x dgr walaupun dgn hearing aids....aku dah mula rasa x sedap hati...muka ni rasa mcm kendur mcm tegang dgn apa yg aku nmpk...
Bila selesai..pegawai pemulihan bagitau...."nmpk mcm tahap pendengaran Sofea menurun la Puan, mgkn alat rosak ker?...saya nak cuba uji dia tanpa alat"

Sekali lagi Sofea diuji.....SAH...tahap menurun...aku rasa merudum..sentap gitu. Aku tanya kenapa jadi begitu? Pegawai beritahu..itu dinamakan progresif...makin umur meningkat makin menurun tahap pendengaran...ada orang tahapnya statik...dan x ada yg jadi baik @ pulih. Bila dgr saja statement itu...aku x tau nak ckp apa...sedeh sgt2..tp leh tahan lagi air mata ni dari keluar....
Dlm pada pegawai bagi penerangan, dlm masa yg sama otak ligat berfikir nak buat camner yer?..Camner nak bg pulih? Dari kata2 pegawai tu..mcm x der harapan...maknanya selamanya lah Sofea kene pakai hearing aids...nnt bila dia dah besar?...ada ke org nak kahwin dgn dia? ada ke org nak jdkan dia menantu...punya jauh aku pikir...entah apa2 la mama ni...:-(

Hearing aids  Sofea ditukar ke 'range' yg lebih besar. Bila buat ujian dgn alat baru, mmg nmpk perbezaannya...Sofea boleh dgr! kadang2 aku pun hairan..Sofea ni mcm dgr walaupun dia x pakai alat...kdg2 bunyi slow pun dia boleh dgr tanpa alat..kdg2 bunyi kuat dia x dgr....kdg2 dgn alat bunyi kuat pun dia wat x tau...itu yg kami ahli keluarga..x kira pihak aku atau hubby mengatakan dia ni anak degil (mama sayang sofea walaupun sofea degil...degil yg cerdik yer sayang..)...sajer buat2 x dgr...hakikatnya?...Sofea kurang pendengaran setelah ujian dibuat..

Selesai semua...aku kuar & trus bgtau hubby yg memamng sentiasa menunggu penuh setia,....tanpa rungutan tanpa keluhan...mcm tu la dia selalunya...agak terkejut & nmpk skit rasa kecewa dari air mukanya...trus dia bercakap dgn Sofea..."Pia...nnt selalu pakai alat tau..jgn x pakai" (Sofea mmg x suka pakai alat tu...klu bersama kami di rumah...dia akan pakai x sampai 1 jam...klu keluar jln2 ikut la angin dia...klu dia dah rasa rimas..dia sendiri buka n simpan..siap 'off' kan skali alat tu..tp klu di taska..sepanjang pembelajaran dia akan pakai).


Hingga saat ini aku masih lagi rasa x menentu bila fikirkan Sofea...

Air mata ni gugur bila mana aku beritahu nekma Sofea (mamaku) dan ayah berkenaan condition Sofea...Air mata yg ditahan2 sejak dpt tahu prestasi Sofea akhirnya berderai jugak (kononnya nak tunjuk kuat la...x mo nangis)....Mama kata redha aje lah...ayah x berkata apa2..cuma mengusap rambut Sofea.

Lesung pipit yg menawan..ehem ehem ikut saper tu

Lirikan yg menggoda..klu bab posing...serah sajer pada Sofea


















...gambar Sofea dishoot semasa menunggu giliran di klinikORL


Beli kasut


Ok la..tinggalkan citer sedeh aku tu...

Beli kasut....sebenarnya sejak melahirkan si Sofea n adik...kaki aku ni mcm besar..pasal apa alu kata besar..?pasal susah sgt nak cari saiz kasut...yg mana bila kiter sarung rasa selesa..rasa muat. Susah betul nak dpt feel tu.... Tp aku kene jugak beli kasut...jenis bertutup plak tu semata2 kerana ada  interview ...(kene font kecik perkataan tu...hehehehe...kang ada plak opis mate baca...well mcm la x leh baca perkataan tu ek?)

Mgu lepas dpt call dari satu company besar di Senawang panggil interview...Yg call tu nama dia Sharon. So Sharon tu call lagi pukul 6.21 pm pada 28/02/2011...nak remind ada interview esok pagi (1/3/11) kul 8.30 am. Yg bestnyer...Sharon bgtau mesti pakai kasut yg tutup jari kaki bila dtg (kira covered shoes la..bukan sandals) pasal kilang ni concern kebersihan (kaki aku kotor ke? ahks) kire very the very hygiene la..MNC la katakan...OMG...aku dah lama x pki kasut sebegitu...aku pakai sandal @ selipar...waima kat opis...(best opis aku ni...x kisah..pakai kasut camner pun asal keje jln).Lagi plak dah 2 thn x g interview...

Maka mlm tu..sekali lg adik kene tinggal dgn nekma (mlm tu aku overnite kat umah nekma kat Seremban since nak g interview kan)...kami bertiga.(aku, hubby & Sofea) ke tesco Sbn..carik punya carik kedai kasut...tup tup nmpk Hypershoes...(dlm hati harap2 dpt la Hypershoes extra size..hahahaha)

X lama dlm kedai tu aku dpt sambar satu kasut...seb baik la design kire ok la...(bermanik2 cam sesuai g annual dinner jek)...bila kaki ni masuk jek...hmm..rasa selesa..trus bgtau salesgirl tu nak stok baru punyer....HAMPEH...x der...kasut display ni je yg tgl saiz besar tu....display pun display la..dah desperado nio..rembat je la...maka dpt la kasut..selesai N3 28/02/2011






1 comments:

Miss Sharine said...

28.2.2011 - tarikh keramat niehhh..heheheh..

Newer Post Older Post Home
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...