Sejak 25 Feb 2011

Monday, March 14, 2011

Ratu 'Ain Demam Part 2

Pada saat N3 ini ditulis, demam 'Ain dah ok. Tapi dalam masa aku x update blog ni ada beberapa peritiswa yg agak mendebarkan berlaku...semuanya tentang 'Ain (adik).

9/3/11
Rabu lepas, waktu aku nak tukarkan diaper adik sekaligus salin baju tido dia..tetiba ternampak ada air bertakung kat telinga kanan adik yg kusangka airmata dia...(masa tu dia nangis2 pasal x sihat)...maka aku pun lap la dgn tisu...terkejut besar bila air yg diserap tisu tu kaler kuning...trus panggil mama dan hubby.

Sedihnya tgk...rupa2nye telinga adik keluar air kaler kuning...mcm ada sumtin wrong kat telinga dia. Trus teringat kata2 rakan sekerja siang tadi...anak saudaranya demam hingga telinga berair.

Malam tu jugak aku n hubby bawak adik g kilinik panel aku di Bangi (tempat biasa...jauh tau pasal sepanjang 'Ain demam aku dok kat Seremban umah mak)...masa tu dah pukul 10.30 mlm. Sofea pun sibuk nak ikut...nangis2 & jerit2 x mo ditinggalkan pada nekma. Tiba di Bangi dlm kul 11.20pm...doktor bertugas ada seorang...patient boleh tahan gak la ramai.

Kul 12.15 kot baru tiba giliran kami. Doc pun cek la adik...ada demam skit..suhu 37.8. Doc cek tinge kiri...kemudian tinge kanan yg kuar air tu. Pah tu dgn muka yg bersahaja tanpa ada kata2 pendahuluan..doc kata..."gegendang tinge dia dah pecah ....dia dah x der gegendang, nanah dah pecah tu yang kuar air"...bagai halilintar aku rasa dunia ni...(dlm hati...adik akan ikut kakak ker...berat nyer dugaan ni)

Antara conversation aku ngan doc:

aku: doctor..klu gegendang pecah ada efek pendengaran x? (walau aku tau jwpnnya tp aku nak gak tau apa jwpn doc)

doc: kiter x boleh nak pastikan lg pasal x buat ujian pendengaran.(fullstop)

aku: abih tu doc x der ker nak rujukkan kes ni ke pakar kanak2 ke..pakar telinga ker?

doc: belum boleh lagi pasal kene tgu air kering. lagipun dia kecik lagi...mcm mana kiter nak buat ujian pendengaran kat dia...kiter x tau mcm mana dia respon ngan bunyi...x tau la mgkn ada alat mcm komputer ker yg boleh kesan masaalah tu (boleh ke seorang doc bg pendapat mcm tu?...mcm la aku ni bodoh sgt dgn isu telinga ni...eloo..anak aku Sofea selalu dating ngan ENT..so aku tau la..)


aku: (terkebil-kebil & speechless...mcm x caya doc boleh kata gitu) Doc...kenapa agaknya telinga boleh kene infection? Pasal air masuk telinga ker atau pasal apa?

doc: air masuk telinga???. x la...pasal dia demam la....

aku: (masih x puas hati) maksud saya mcm mana boleh smpi efek telinga?

doc: pasal batuk & selsema. Jadi saya bg ubat titik dgn ubat tahan sakit.

* conversation di atas mgkn ada satu dua ayat @ perkataan yg tertinggal tp lbh kurang mcm tu la situasinya dan jawapan doc.

Sesapa la yg kene mcm situasi di atas..agak2 puas hati x?

Selesai conversation tu aku ngan hubby keluar dgn seribu persoalan...berkerut dahi aku memikirkannya. Nak menangis pun ada...muka kosong.

Dalam perjalanan pulang tu aku ngan hubby bersoal jawab pasal isu gegendang pecah...MEMANG X PUAS HATI...jadi kami decide nak bwk jumpa doc gomen esok pagi.

10/3/11
Kononnya pagi2 buta nak pegi hospital bwk 'Ain...dan kononnya x mo bwk Sofea pasal x mo dia rasa x selesa...tau je la kan klu g gomen ni...amik masa. Kot2 nnt bila Sofea x selesa mcm2 pernagai dibuatnya.

Kita hanya merancang..Allah jua yg menentukan....nk cepat punya pasal jd lambat..Sofea pun bgn sebelum kami pergi maka mmg x bleh nak elak..akhirnya mama aku pun ikut serta pasal dia pun kenal sgt dgn perangai Sofea...jd klu ada mama boleh jugak la bantu2.

Kami sampai di hospital besar Seremban dlm pukul 11.30am. Terus ke bahagian kecemasan (atas nasihat saudara yg pernah bekerja di situ). Buat pendaftaran dan dlm 15 min kene panggil utk masuk ke bilik saringan. Maka aku pun cerita la history 'Ain sejak demam hingga la tentang kejadian smlm (gegendang pecah). Pembantu perubatan buat dan catat la pa yg patut utk saringan tu dan kemudian kami kene tgu lg utk diperiksa oleh doc sebenar.

X lama kami tgu...ada la dlm 20 min...nama 'Ain dipanggil. Aku ngan 'Ain jek masuk...maka bersoal jawab la antara aku dan doc supaya doc boleh diagnos 'Ain dgn baik. Dia agak terkejut bila aku bgtau pasal gegendang pecah. Menurutnya jika berlaku jangkitan di telinga mmg telinga akan mengeluarkan cecair. Boleh jadi air yg keluar tu nanah yg dah pecah..tp bukan la gegendang pecah. Ada kemungkinan gegendang akan mengalami kebocoran..mcm berlubang la tp lubang tu akak tertutup dgn sendirinya bila dah sembuh (hah..mcm ni la patutnya seorang doc bgtau ibu patient).

Well..kiter ni sbg ibu bukan x leh terima kenyataan (kdg2 mmg x bleh pun) tp ayat tu biar la kene gaya kan? Ada la pembuka bicara.....eloooo...ni soal telinga anak...soal masa depan dia jugak...senang2 jek nak kata gegendang pecah tanpa diagnos betul2. (statement ni refer pada doc swasta yg bg jawapan bodoh kat atas tu

Doc gomen tu siap buat referral letter ke ENT lagi utk further check up..baru puas ati kan?...

Kadang2 bila bab memilih swasta & kerajaan utk isu 'medical' ni buat aku confuse la...nak wat treatment swasta ke gomen? ada masa gomen dpt layanan yg x memuaskan hati....kira biasala la pasal FREE kan...tp bila swasta yg kiter byr lebih tu servis hampeh lg sakit hati.

Eh eh...lari skit topik....

Doc gomen td tu pun bagus...cuma yg x bestnya dia soh aku tukar 'Ain ke taska lain since aku kata tiap2 mgu A'in demam (mmg pun). Ye la nak wat camner kan? Dah namanya taska...anta taska lain pun sama gak klu dah ramai anak2 yg sakit. (tersasar lg topik)

Hmmm..hatu tu jugak doc soh aku g ENT...maka pergi la...tp bukan wat check up cuma set date utk appoinment...16hb Mac depan...(cuti lagi...bnyk dah bercuti bulan ni.....bos bos...boleh x klu unrecorded?..)

Selagi x sampai 16hb tu....selagi tu la hati aku risau & berdebar2..segala kemungkinan bias terjadi...tp aku harap yang terbaik utk 'Ain... YA Allah..permudahkan lah segala urusan dan berilah aku kekuatan...

Sekadar gambar hiasan dpd google pic



0 comments:

Newer Post Older Post Home
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...