Sejak 25 Feb 2011

Wednesday, March 2, 2011

Terlambatkah Aku?....

Hari ni mcm banyak idea plak nak menulis n3....kira ngelat gak la bekerja ari ni...x der mood sebenarnya nak keje ari ni...ada la kisahnya...nnt bila ada mood nak tulis pasal x der mood kerje ni aku story mori..
....
....
....

Amik nafas jap...

Mgu lps ari Sabtu (26hb Feb) aku dtg opis jap...ada brg tertinggal...utk dibawak ke interview ...semata2 dtg opis pasal itu jek...jadi aku ambil kesempatan pergi ke Pustaka Rakyat Seksyen 7 BBBangi...nak beli sesuatu utk Sofea..utk pembelajaran dia. (Rasa aman skit pasal sorang2..ALONE)

Sejak2 pandai berblogging ni...bnyk dah blog2 yg aku lawati...mencari mana2 kisah yg sama seperti Sofea...dan alhamdulillah berjumpa..blog ibu aisya dan satu lagi blog adik rayyan alif..dari situ aku lihat ibu2 sibuk dgn alat2 pembelajaran anak2 mcm Sofea,...dah attend speech therapy class lagi..Dari situ timbul kerisauan dgn keadaan Sofea yg masih x expose...sedangkan tahun depan dia dah boleh masuk tadika...tp smpi skang pertuturan dia masih belum jelas...RISAU

Terlambatkah aku?...baru nak mencari2 sesuatu utk Sofea?....
Bersalahkah aku kerana mengharap Taska mengasah dan menggali apa yang Sofea ada?
Patutkah aku berharap Taska semata-mata....memang x patut..
Ibu apakah aku ini?.....sentiasa tak punya masa, sentiasa tidak dapat mengawal kerenah Sofea?
Ibu apakah aku ini?..sentiasa hilang kesabaran, sentiasa merasa malang
Yang pastinya aku memamg sayang sangat Qistina Sofea...(adik jgn marah dulu yer...nnt mama wat n3 pasal adik plak)

Gurindam rasa kecewa...


Hmmm...x tau la apa nak kata...


Tp aku tetap mencari sesuatu utk Sofea...& terjumpa satu buku I can read..I can write..siap dgn DVD skali....BELI!


Bila tiba di rumah dlm pukul 6 pm...Sofea masih tido (masa keluar tadi dia tido..begitu jugak adik)...adik dah bangun..lama betul Sofea tido...pukul 8.30 mlm baru dia bangun...rupanya dia x sedap badan....badan agak dedar...bagi ubat demam...20 min kemudian baru nmpk ceria & aktif..


Bila mood dia nmpk baik aku trus bg dia buku yg dibeli td...sukanyer dia..excited sgt..x pernah plak aku nmpk dia excited mcm tu....terus aku yg excited sama...baca apa yg tertulis...BUS...MUM..GUS....sambil Sofea mengajuk percakapanku...tiba di satu muka surat terdapat huruf 'i' dan 'n' dia membaca...eeee....annn...
Aku benar2 terkejut...dia terus membunyikan huruf...bukan menyebut huruf. Terkesima seketika...

Nampaknya aku yg terlambat ni tak tahu bakat yg ada pada Sofea (bakat?)...maksud aku development..keupayaan dia...terima kasih kepada Al-Humairaa...taska Sofea..rumah kedua Sofea..cuma huruf2 yg disebut Sofea tu dalam bahasa melayu...aku yg excited ni beli buku bahasa inggeris..x salahkan? (Mama ni nak advance jer...cuba selidik keupayaan anak dulu).

Masaalahnya sekarang.....Sofea mmg excited dgn buku2 tu..smpi la n3 ini ditulis...tiap2 hari dia akan membaca sendiri...sendiri ok...dia x mo ikut apa yg aku ajar @ papa dia ajar..boleh gitu? Mgkn dia fikir mama buat ajran salah pasal ajar dia bunyi salah (bunyi dlm b.inggeris)..haiiii...anak...anak..

Lps dah baca buku...nak tgk DVD plak (masa tu dah pukul 11.30 mlm)...maka menari-nari lah dia sambil cuba menyebut apa yg depersembahkan oleh DVD itu..smpi adik yg mula tido sejak pukul 10.00 terjaga kerana dia pun excited dgr lagu2 DVD tu (walaupun adik baru nk baik dr demam)..akhirnya pada malam itu kami sekeluarga tido pukul 2 pagi...nasib baik esoknya hari minggu.


Pakej Jimat I Can Read




Buku tu lbh kurang mcm ni la..keluaran Ameen tp siri 1, 1a & 1b utk umur 4-7 thn

0 comments:

Newer Post Older Post Home
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...